Většina developerů a kóderů jsou mužského pohlaví a asi tak tomu ještě dlouho bude. Proti tomu nemám vůbec nic. Pro mě, jako pro ženu, je těžké se s nimi někdy domluvit. Z pozice SEO konzultanta s programátory jednám celkem často. Ještě se mi nepovedlo přijít k novému projektu, aby na webu nebyla nějaká chyba v přístupnosti nebo možnost zlepšení.
Jako každý člověk ani developer nemá rád, když mu říkáte, že něco udělal špatně nebo že by to šlo prostě udělat lepším způsobem. To chápu, on to každý nemusí skousnout.
Dlouho mi trvalo než jsme přišla na to jak s nimi pracovaně komunikovat. Protože, když se potkáte s programátorem u piva a nic po něm nechcete jsou strašně super.
Běžná komunikace s vývojáři
Nejčastější odpověď programárorů je:
„To nejde“
Po nějaké době vysvětlování možností tedy řeknou:
„Jakože, šlo by to, ale…“ (časová náročnost nebo jiný „zádrhel“)
Někdy to má opravdu rozumné vysvětlení, ale většinou se s ním nespokojím.
Metoda „zjistím to jinde“
Naštěstí znám spoustu fajn programátorů, kteří dokážou poradit. Od nich se dá lehce zjistit, zda to co píšou ti jiní programátoři je vážně tak nereálná a neřešitelná situace, nebo se jim prostě nechce.
Proto je dobré, zjistit možnosti (případně postup), jak by to řešil jiný programátor. A napsat to těm, kteří původně psali, že to nejde. Někteří to teda upraví, ale necítí se komfortně, berou vás jako podrazáka před klientem.
Mám však i dobrou odezvu na tuto techniku, programátoři, kteří psali, že to nejde se hecnou a vymyslí mnohem lepší a vytuněnější řešení, ještě lepší než bylo původně. Tento typ programátorů se pak přemění na super parťáky na projektu a berou vás jako partnera a ne jako ženskou co si zas něco vymyslela. Ale jsou i tací, co vám stejně řeknou, že to nejde. Takže jsem přemýšlela jak na to jinak a chytřeji.
Technika blbeček
Tuto techniku jsem nazvala jako „jsem žena a vůbec tomu nerozumím“. Když napíšete programátorům, že byste od nich potřebovali poradit, že se vám na webíku nelíbí jak vypadá ten „ocásek za tou normální adresou“ (parametr v URL). Jestli by se to dalo nějak vyřešit. Většinou napíšou nějaký mačo text, ale v souhrnu odpoví, že s tím nic dělat nejde.
U většiny programátorů to není dobrá technika, nemáte čím argumentovat. U malého procenta získáte zájem programárota a má ochotu s vámi pracovat a realizovat „jeho“ nápady. Necháte ho prostě v tom, že to celé vymýšlí on a oba jste šťastní, ale tak akčních programátorů, kteří rádi pomáhají nezasvěceným blbečkům není.
Tuto techniku tedy nedoporučuji, nefungovala.
Technika, klient to zařídí
Samotného klienta programátoři většinou respektují o něco víc než nějakou holku co si zase něco vymyslela. Ale programátor většinou pozná, že to není z klientovy hlavy a nebo mu prostě taky řeknou, že to nejde, protože se jim nechce.
Takže stejně pak na řadu přicházíte vy a koloběh se opakuje.
Technika „není to můj nápad“
Tahle technika mi zabírá, ač na to nejsem hrdá.
Postup, že se domluvíte s klientem, že je potřeba něco udělat a vysvětlíte mu proč, jaké to bude mít výhody, případně nevýhody oproti současnému řešení.
Vy nebo klient napíše programátorům, co bychom chtěli, že jsme na to dostali tip od jiného programátora. Jaký na to mají oni názor, jestli si myslí, že by to nešlo vymyslet trošku jinak. Developer většinou chce ještě trumfnout navrhované řešení a tak se snaží udělat co nejlepší možné řešení.
Nejlépe mi funguje…
Po všech různých metodách a postupech jsem zatím vymyslela tuto, která mi funguje téměř vždy. Jelikož jsem žena, programátoři mají opravdu problém ze zadáními, které jim posílám, prostě ho nedokáží respektovat. Často se mi stávalo, že mi napsali, že to co po nich chci je blbost. Ze začátku jsem s tím docela vnitřně bojovala.
Proto jim, spolu se zadáním, zasílám pár odkazů na danou problematiku, kde je to všechno vysvětleno a neberou to tak, jakože jsem si to právě vycucala z prstu, ale že to tak je prostě lepší řešení. A články jsou naštěstí většinou od mužů, takže s tím budím úspěch.
Tato technika mi opravdu vždy zabrala.
Jen chci upozornit, že toto se netýká všech programátorů, někteří jsou prostě boží a ochotní a chtějí opravdu klientovi pomáhat.
Jaké techniky při komunikaci s programátory využíváte vy? Nejsem zrovna mistr v komunikaci, proto by mě zajímaly vaše postupy, abych ten svůj mohla nějak efektivně zlepšit.
- Ukončení živnosti – nepřijímám nové zakázky - 26 prosince, 2022
- Práce na mateřské (rodičovské) dovolené - 28 května, 2019
- Skvělé přednášky ze SEO Restart 2017 - 20 června, 2017
Super článek „ze života“ Eliško. Také s tím často bojuji. Většinou funguje finanční motivace 🙂
Na programátory to většinou nefunguje, protože obvykle mají už tak více peněz než kolik potřebují.
Aničko, jak přesně finančně myslíš?
S programátorama je to těžký! .-)
jsem chlap a navíc ve firmě, kde se weby i vyvíjí, tudíž jsem v trochu jiné situaci, s programátory se znám osobně, vidíme se každý den atd. nicméně co mi fungovalo ze začátku jako odpověď na „to nejde“ Zafungovalo mi říct, že nelpím na konkrétním postupu, vysvětlil, jak to má vypadat na konci, a nechal je navrhnout řešení s následnými možnými kompromisy 🙂